zaterdag 12 december 2009

FIFA10 (Nintendo DS)

Gisteren niet naar Ajax gegaan, Ajax hoort op zondagmiddag om 14:30 te spelen, de rest is commerciële rotzooi.

Deze week, midden in seizoen 5, bleek opeens mijn spelers file van FIFA09 op de DS corrupt. Al mijn werk voor niets geweest en ik had geen zin om weer al die transfers door te voeren. Dus FIFA10 maar eens uitgeprobeerd met redelijk up-to-date selecties.

In eerste instantie lijkt er niet veel te zijn veranderd. De basisbesturing is gelukkig hetzelfde gebleven. De spelers zien er iets gedetailleerder uit en hebben nu vaak een goed lijkende pasfoto. Kleine details zijn toegevoegd zoals de man of the match (altijd leuk)



Wat zijn opvallende veranderingen:

- Het is makkelijker om te scoren van afstand soms met een bekeken schuiver. Dat was in 09 welhaast onmogelijk omdat je heel makkelijk te hard (en dus over) schoot. Dat betekent ook dat de computer soms uit het niets hem erin knalt (de keepers zijn over de algehele linie minder geworden.) Kan irritant zijn, als je een serieuze wedstrijd speelt en hij met een ziekenhuisbal opeens gelijkmaakt. Ook hebben dribbels door het midden weer meer kans van slagen waardoor het spel minder klinisch is.

- De computer is significant beter gaan voetballen. Of slimmer. Hij veranderd duidelijk van strategie en straft overmoedig aanvallen genadeloos af. Het is welhaast essentieel om snel op voorsprong te komen en hem vervolgens kapot te counteren. FIFA09 was heerlijk om te relaxen, FIFA10 vind ik af en toe hard werk, je moet in verdedigend opzicht continu bij de les blijven.

- Gele/rode kaarten. Hele goede verandering. In 09 kreeg je bij bijna elke sliding tackle een rode kaart. Heel overdreven en in 10 is de sliding weer een belangrijk onderdeel van het spel. Er worden meer gele kaarten getrokken en rode kaarten alleen bij echt te laat en van achter tackelen.

- Corners. Zijn moeilijk gemaakt. Dat was in 09 een goudmijn. Eerst veel trainen op hoekschoppen en dan kon je tijdens een wedstrijd bijna altijd wel scoren (heeft me in ieder geval uit menig moeilijke wedstrijd gered.) In 10 kan je niet meer automatisch een van drie spelers op maat aanspelen, het is veel meer geïmproviseerd (al begin ik er wel beter in te worden.)

- Tips. De trainer geeft in de rust drie tips om de wedstrijd goed te vervolgen. Een leuk detail, maar je kent ze al snel allemaal (en bovendien weet je het zelf meestal ook wel.) Handig is dat hij tijdens het spel signaleert wanneer een speler moe is en suggestie voor een wissel doet (inclusief speler.) Geinige toevoeging is dat hij soms een suggestie doet om een vrije trap snel te nemen. Heeft al tot een leuk doelpunt geleid maar op eigen helft doe ik het nooit want het gevaar is groot dat je de bal heel snel Cerezo-naar-Rossi stijl schuift en een tegendoelpunt riskeert.

Het is kortom een beter spel. De waarden van spelers zijn realistischer (Cristiano was in 09 belachelijk ondergewaardeerd) en het uitshirt van Real is oldskool paars. Enige minpunt is dat het veranderen van spelers tijdens het spel nog steeds onvoorspelbaar blijft en helaas niet naar degene die het dichts bij de bal is wat vooral in verdedigend opzicht soms tot vervelende situaties leidt.

Een ding blijf ik me over verbazen: het Ajax shirt! In FIFA09 leek het op Arsenal/AZ en nu is het compleet rood. Onmogelijk om mee te spelen dus.