woensdag 14 april 2010

Dynastie

Laatst kreeg ik het lumineuze idee om eens op Youtube te gaan kijken naar Amerikaanse sportfragementen uit de tijd dat ik daar eigenlijk meer in geïnteresseerd was dan voetbal (zo de periode 1986 - 1989) en kwam de spreekwoordelijke schatkist tegen. Eindelijk eens rustig dunks van Dr.J bekijken, toch moeten toegeven dat Larry Bird een fenomeen was, en legendarische momenten zoals de Immaculate Reception van Franco Harris (1972) eindelijk eens gezien, hier is hij:



Viel me op in commentaren dat veel Amerikaanse sportfans gedesillusioneerd/nostalgisch zijn naar bepaalde periodes van hun sporten. Misschien was basketbal in de jaren tachtig gewoon op zijn hoogtepunt, een juiste spanning tussen grote spelers en verschillende teams die een kans maakten op de titel (Sixers, Lakers, Celtics en Pistons.)

Zat dus ook het einde van de zevende wedstrijd van de finale van 1988 te kijken, beste Lakers team ooit tegen de bijdehante Pistons, die ik destijds op de radio luisterde (meestal twee uur voordat ik eigenlijk wakker moest worden om naar school te gaan.)



Tegen het einde tijdens een time-out wordt een interessant concept ter sprake gebracht dat je eigenlijk nooit in Europa hoort: de dynastie. En hier wordt er mooi een definitie en overzicht bij gegeven: een team dat in een decennium vijf of meer titels wint, d.w.z. Yankees (jaren '30 en '50), Celtics (jaren '60), Lakers (jaren '80), Green Bay (jaren '60), Toronto (jaren '40) en Montréal (jaren '50, '60, '70). Sindsdien is er als ik het goed heb maar een dynastie bij gekomen die van de Chicago Bulls uit de jaren '90.

Wat me natuurlijk deed denken: bestaan er dynastieën in voetbal? Als je naar Europacupvoetbal zou kijken met deze definitie is er maar een geweest, het Real Madrid uit de jaren '50. Ik denk dat over het algemeen wordt aangenomen dat in Europees voetbal een dynastie ook geldt voor teams die drie keer achter elkaar kampioen zijn geworden en dan horen Ajax en Bayern München er ook bij.

In nationale competities komt het wel vaker voor, zo snel kom ik op Olympique Lyon van het afgelopen decennium, Borussia Mönchengladbach (jaren '70), Real Madrid (jaren '60, '70 en '80), Barça (jaren '90), Bayern München (jaren '80 en '00), Liverpool (jaren '70 en '80), Manchester United (jaren '90 en '00), Anderlecht (jaren '50, '60 en '00), Club Brugge (jaren '70), Juventus (jaren '30, '70), AC Milan (jaren '90), Torino (jaren '40), PSV (jaren '00) en Ajax (jaren '70 en '90). Misschien dat ik een Engelse club vergeten ben en Celtic en Rangers zullen in Schotland wel strooien met dynastieën, maar dat is makkelijk.

Blijft de vraag of er in Europees verband nog de mogelijkheid bestaat van een dynastie gezien het feit dat sinds de introductie van de Champions League geen team meer twee jaar achter elkaar kampioen is geworden. Ajax leek even op weg maar verknalde het met penalty's in 1996 waarna het team uit elkaar viel, Real had na 2002 een team op de rails om het voor elkaar te krijgen, maar een bizarre avond in Monaco en een moment van oplettendheid tegen Juventus verknalde dat project. Barça dus, als blijft het interessant om te zien of het met de hoeveelheid wedstrijd van tegenwoordig nog mogelijk is om een team voor meerdere seizoenen op het hoogste niveau te laten presteren.