vrijdag 31 juli 2009

Terug van vakantie

Man, dit weekend begint de competitie al! Old skool. Kan me nog veel vakanties herinneren waar ik pas terugkwam wanneer er al drie wedstrijden waren gespeeld. Ik vind het prima zo, beetje zomervoetbal, al is dat niet het beste moment voor voetbal. Dat is op heldere zondagmiddagen in November en de eerste zonnige dagen (bij voorkeur paasmaandag) in April. Maar goed, in Frankrijk weinig opgepikt over Le Foot, ik wachtte met smart op een belletje van mijn vader met juichend nieuws over nieuwe transfers. Grootste beweging was natuurlijk Zlatan naar Barça waar ik vreemd genoeg hele sterke ambivalente gevoelens bij kreeg. Een sterk baalgevoel, omdat Zlatan me bij Ajax al erg beviel en hij ongetwijfeld fijn kan gaan tikken met Messi en Xavi. Aan de andere kant Eto'o is een betere killer en ik vraag me af of ze die niet gaan missen. Bovendien Zlatan blijft een mafkees en 40 miljoen plus Eto'o is een flinke financiële aderlating voor Barça. Vraag me af of er ook zoveel morele ophef over de hoogte van die transfer is geweest?

Real koopt nog een verdediger, Arbeola-dinges, wel een goede zet, maar die terugkeer van jeugdspelers die het elders opeens fantastisch doen (vooral tegen Real zelf) is ook niet altijd een garantie op succes. In ieder geval wordt er ingekocht met zoiets als balans in gedachte.

Eigenlijk was ik nog het meest verbaasd over de aankoop van De Zeeuw. Niet de speler zelf maar vooral dat de transfer is gelukt. AZ verhoudt zich ten opzichte van Ajax toch zoals Valencia ten opzicht van Real Madrid, vreemd gefrustreerd (en dat zonder een traumatische Mijatovic transfer, kortom lege Nederlandse frustratie.) In ieder geval een nuttige speler die mij definitief in de bovenstaande post tot een Gedurfde Voorspelling verleidt.