zondag 14 maart 2010

Wedstrijd van het jaar enzo...

Toch maar van te voren wat schrijven. Ajax - PSV 16:30 @ Arena. 4 punten verschil. Kortom, er moet gewonnen worden, anders is het seizoen voorbij. Rationeel gezien zou ik gematig positief moeten zijn. Okay, Ajax heeft een slechte balans tegen PSV de laatste jaren maar daar tegenover staat het feit dat Ajax dit seizoen in de Arena onoverwinnelijk is gebleken (alleen Sparta kwam weg met een 0-0). En toch, heb ik er niet zo'n goed gevoel over. Wat is gevoel? Een vaag visioen van gemiste kansen en geklaag in de metro terug "als je die erin schiet dan..." Visioenen zijn natuurlijk een duister gebied, maar ik geloof wel in onbewust opgepikte signalen die vervolgens als een onvoorspelbare hint bewust gemaakt worden. Misschien vermoed ik dat Ajax niet zo goed bezig is geweest als de stijgende lijn sinds december suggereert? Te weinig serieuze tegenstand die het resultaat mooier doet voorkomen dan het werkelijk is?

Terug naar de ratio, de Eindhovense nederlaag van vorige week tegen NAC was aan de ene kant natuurlijk noodzakelijk maar heeft ook het nadeel dat de omhooggevallen Calimero Rutten zijn team scherp kan krijgen al weet ik niet of dat gemiep over de scheidsrechter nou helpt of niet? Maar ik weet niet hoe de groepspsyche van voetballers werkt, is het positief om altijd te stellen dat als je wint "het terecht is" en het bij verlies aan de Ander ligt? In ieder geval heeft PSV altijd een voetbal-ideologisch voordeel ten opzichte van Ajax. Ajax, dat reikt naar een hoger ideaal van aanvallend voetbal, maakt het zichzelf eigenlijk moeilijk. PSV is traditioneel veel cynischer en heeft vrede met een beetje achteruit hangen en de gedachte dat de bal er vanzelf wel een keer inzeilt. Dat is iets waar ik vaak Ajacieden hun hoofd over heb horen breken: wat is daar de lol van?