maandag 3 mei 2010

Voorlopige conclusies

Helaas zou ik er uitgebreider op moeten ingaan dan ik me op het moment kan permitteren. Wat ik vergeet moet maar in kortere observaties worden verdeeld in de komende weken. Even werd ik gisteren voor zeven minuten uit mijn ennui gerukt toen Ajax zoals dat zo mooi heet, virtueel kampioen was. Maar op het schakelkanaal van hoeheetdiezenderookalweer zag ik Feher op wel zeer opzichte wijze zichzelf uitsluiten waar meteen de 0-1 voor Twente uit volgde. Dat ging daarna niet meer in gevaar komen en ze speelden ook erg gedreven. Dus Twente kampioen, geen legendarische come-back van Ajax die zowaar die van Real Madrid uit 2006-2007 had kunnen evenaren (en mijzelf gezien de conclusie een flinke PWND opgeleverd.)

Dat van Twente is prima, innovatieve trainer, mooie club, een weergaloze aanvaller, daar heb ik vrede mee. Maar Ajax? Waar ging het mis? En hoe verder? Gisteren kwam in een van die hotseknotsfora al de thuiswedstrijd tegen Sparta (0-0) ter sprake. Dat is natuurlijk maar een misser van velen, maar die 23 augustus zag ik de bui al hangen. Dat was inderdaad een wedstrijd die je gewoon had moeten winnen. Maar zo zijn er nog wel een paar wedstrijden te noemen die een kampioenschap hadden kunnen opleveren, ik denk met name aan: Twente - Ajax (1-0, een niet onverdiend gelijkspel was genoeg geweest), de onverwachte nederlaag in Utrecht en het gelijkspel in De Kuip vanwege blunderende Urby/niet gegeven strafschop. En dat zijn een paar momenten waar de draad tussen kampioenschap en tweede het dunst is geweest. Verder hoef ik niet te klagen, ik heb mooie dingen gezien van Ajax en de reeks na de winterstop is zowaar iets om trots op te zijn. Maar hoe nu verder?

Normalitair moet dit Ajax volgend seizoen lachend kampioen worden, zelfs al blijft Twente intact. Maar dat geldt ook voor Ajax, wie gaan er weg? Urby hoogstwaarschijnlijk maar diens plek zal onvermijdelijk worden ingenomen door Eriksen. Pantelic vrijwel zeker. Helaas maar niet onbegrijpelijk dat Ajax, in de financiële positie waar de club zich bevindt, een speler van 31 niet tot zijn 34ste zal contracteren. En toch zal hij als eerste gemist worden want sinds hij kwam begon Ajax beter te voetballen. Er werd door, zeg maar het met minder voetbalintelligentie bedeelde deel van de Arena tot ver in het seizoen geklaagd over die mafkees, maar hij bracht toch iets extra's (slimheid, onverwachte passjes, doelpunten, persoonlijkheid, theatrale gezichtsuitdrukkingen). Een vervanger vinden en inpassen blijft een gok (het geval Sulejmani wil ik niet eens op hopen.)

En dan kan zomaar het complete spitsenduo zijn verdwenen, gezien de eeuwige ja/mits uitspraken van Suárez. In dat geval begint Ajax (zeg maar na, een waarschijnlijke, uitschakeling in de Champions League voorronde) met een nieuwe voorhoede (Cvitanich terug? Nog een verrassing van Jol?) Het vreemde is dat ik ergens Suárez, mocht er een enigszins redelijke spits gevonden worden, niet eens zou missen. De man van 35 doelpunten! Maar hoe hij tot dat aantal is gekomen met de belabberde vorm van de laatste maanden blijft verbazingwekkend (een theorie is dat hij eigenlijk weinig belangrijke doelpunten scoort, zeg maar de openingstreffer, maar oogst wanneer de tegenstander het er bij laat zitten).

Verdere gegadigden voor een transfer? Vertonghen? Heeft eindelijk zijn plek gevonden en zijn wilskracht is een belangrijke factor in het elftal, maar hij blijft een gemankeerde centrale verdediger die wanneer het niveau hoger wordt in problemen komt. Zijn verlies zou op te vangen moeten zijn. Van der Wiel? Het blijft maar een back, maar wel een die heel goed rendeert in de huidige speelstijl en vaak wel cruciale doelpunten maakt. Zou ik een groter verlies vinden. De rest lijkt buiten gevaar, het vertrek van twee van de bovenste vier is denk ik overkomelijk, vier van de vier zeer problematisch.

Los daarvan kijk ik al uit naar volgend seizoen. Ajax heeft eindelijk het trainerscarrousel halt geroepen en dus zou er verder aan structuren kunnen worden gewerkt. En hoe meer structuur, hoe minder de poppetjes uitmaken.