dinsdag 16 juni 2009

Ajax shirt 2009-2010

Mijn eerste reactie: “niet mooi.” Nu was ik vorig seizoen voor het eerst in jaren tevreden over het (bijna jaren tachtig waardige) shirt, dus dan ligt een teleurstelling in de lijn der verwachtingen. Het rood is niet goed (te donker). Sponsor, merklogo en clublogo zijn chaotisch gepositioneerd (beter is clublogo in het midden, Adidas naar een zijde.) De niet doorgetrokken strepen zijn ook hier niet om aan te zien. V-hals en kraagje zijn wel weer eens geinig. Geen probleem verder want ik koop toch nooit een Ajax-shirt, daarvoor moet het oude clublogo in ere worden herstelt (ja, ik ben van die school.) Die strepen zijn bij een bepaalde groep fans niet in goede aarde gevallen en als je ze zo halfbakken erop zet win je er ook geen zieltjes mee. Maar het gerucht gaat dat Ajax van Adidas (in paniek geraakt doordat ze een van hun oudste klanten, het nationale elftal van Frankrijk, zijn kwijtgeraakt) een belachelijk goede sponsordeal aangeboden heeft gekregen, waar Adidas achteraf enigszins spijt van kreeg en daardoor de strepenkwestie weer heeft doen opleven. Zal altijd een problematische relatie blijven.



De uitverkoren modellen leren ons weer veel over hiërarchie en ideologie. Vooraan en het grootst, publieklieveling Suárez. Duidelijke zaak (overigens niet mijn favoriet, dat zijn Aissati en Sulejmani). Links van hem Vertonghen, voor het onverzettelijke waar men naar smacht (verschrikkelijke één-benige voetballer overigens die last heeft van behoorlijke concentratieproblemen). En rechts Kloon Blind, om de mythe van Dé Jeugdopleiding intact te houden (in dit geval zou het best wel eens kunnen maar na een leuke partij tegen Volendam werden alle hype registers weer opgetrokken en heb ik de beste jongen nauwelijks meer zien spelen.) Op de achtergrond een grijze Arena? Is dat nou Amsterdamse bluf?

Uitshirt is zwart met weinig tierelantijnen. Kan je goed mee voor de dag komen (al houd ik het meest van blauwe uitshirts.)