zondag 14 juni 2009

De Voorbeschouwing

Ergens tussen het ontslag van Marco van Basten en de voetbaltentoonstelling van Barça in Rome moet het idee zijn ontstaan als antwoord op de vraag: hoe kan ik, nu ik wat betreft voetbal de bodem heb geraakt, nog mijn plezier in het spel hervinden? De makkelijkste oplossing natuurlijk: door er over te schrijven. Al snel had ik mijn horizon gevonden: één seizoen tekstueel maken. En een hoogstwaarschijnlijk interessant seizoen op de koop toe. Het blog eindigt de dag na de WK-finale wanneer hopelijk La Roja, op het moment het beste voetbalteam ter wereld die status ook officieel bevestigt. Ajax, waar ik op de gok mijn seizoenskaart voor heb verlengd zonder te weten wie de trainer werd (daarover meer in individuele posts), gaat een interessant seizoen tegemoet zien en de andere grote liefde, Real Madrid, is bezig om de Tweede Armada te bouwen wat in ieder geval een fascinerend spektakel zal opleveren. Het is een te mooie kans om te laten liggen, hoe kan je er niet over schrijven?

Een jaar voetbal dus zonder mijn andere obsessie van het moment. Geen taoïsme, Black Sabbath, parfum, Proust, kim chi recepten...tenzij zijdelings gekruist met puur voetbal, dat even irritante als sublieme spel.