vrijdag 19 juni 2009

Vermaelen adieu

Eindelijk wat nieuws bij Ajax wat betreft transfers: Thomas Vermaelen na een lange bevalling naar Arsenal. Naar verluid zal er daardoor ook wat beweging komen in de aankopendrang van Ajax dat met het missen van de Champions League voorronde opereert op een gezonde "eerst geld verdienen dan geld uitgeven" basis. Vermaelen kan ik wel missen. Aardige verdediger die nooit echt wist te overtuigen dus dan pak je die 12 miljoen. Nog liever zie ik Urby vertrekken maar diens gebrek aan ambitie zorgt er vast voor dat ik me nog een paar jaar aan zijn wezenloze dribbels en slechte imitaties van de verdedigingskunst zit te ergeren (dat die nep-blower een goddelijke voetballer als Sulejmani, zelfs in mindere doen qua inzicht en techniek superieur aan al zijn collega's, op een gegeven moment uit de basis hield was verreweg Van Bastens grootste fout.) De verdediging blijft aan de linkerkant uiteindelijk het zorgenkind (ook Vertonghen is daar niet te vertrouwen.)

Saaie boel bij Ajax dus maar eigenlijk hoeft er ook niet veel te veranderen als er een vervanger voor Vermaelen komt. "Donnie" Darko Bodul moet in de spits maar af en toe een kans gaan krijgen en verder is er genoeg materiaal om te puzzelen aan een mooi alternatief voor het heilige-maar-compleet-achterhaalde 4-3-3 systeem.

Open aantekening: volgende keer moet ik het eens over de aanstelling van Martin Jol hebben.

En net op teletekst: Leo de Kakkerlak keert Ajax de rug toe. Nou, nou, ik houd mijn tranen bijna niet in...van het lachen. Maar misschien gaan we zijn invalbeurten, waar hij zich te goed voor voelt, nog missen. Die bizarre pogingen tot ikke-alle-tegenstanders-wegdribbelen die vrijwel altijd mislukten. Maar toch: even a stopped clock gives the right time twice a day en zelfs Leonardo bracht een dribbel eens tot een goed einde. Uiteindelijk is dat soort onvoorspelbaarheid zelfs als onvoorspelbaar wapen onbruikbaar.